Retie en Dessel ruziën over kanon

Op 21 mei 2011

De historie begon in 1865, toen de Desselse kunstschilder Karel Ooms laureaat werd aan de Koninklijke Academie van Antwerpen. Om dat te vieren, vuurde een speciaal ontworpen kanon vreugdeschoten af. "Het deed de glasramen onder zijne donderende slagen rammelen", valt er in het verslag van die festiviteiten te lezen. Het feestkanon werd algauw een populaire attractie bij feestelijkheden in de hele Kempen.

Bij een vreugdeschot ter verwelkoming van aartsbisschop Goossens in Retie in juli 1886 liep het grondig mis. "Het kanon berstte van woede", aldus de Gazet van Moll. Retie beloofde prompt aan Dessel een nieuw kanon in ruil te geven.

"Het is deze zomer precies 125 jaar geleden dat Retie die belofte deed", zegt de Desselse burgemeester Kris Van Dijck (N-VA). "Voor ons heeft dat lang genoeg geduurd. Zelfs B-H-V raakt sneller gesplitst! In een brief eisen we dat Retie die beschamende schuld vereffent."

Een late aprilgrap? Bij de buren van Retie viel het schepencollege in ieder geval collectief van zijn stoel. "We hebben inderdaad een boze brief van Dessel ontvangen", zegt de Retiese burgervader Cis Schepens (Nieuw Retie). "Ik vind dat toch nogal kras. Dat kanon ontplofte bij de viering van vormelingen van Retie, Schoonbroek én Dessel. Nergens in die oude teksten staat wie dat kanon bediende. Wie zegt dat het geen onhandige Desselaar was?"

Wie denkt nu wel àlles gehoord te hebben, kent de trotse eergevoeligheid van de Retienaars niet. "Als Dessel zo graag een kanon heeft, dan kríjgt het een kanon. En het zal nogal wat fatsoenlijker zijn dan die buis van 125 jaar geleden", zegt Schepens koeltjes.

Hans OTTEN

ll Het 'kanon van Dessel' was nauwelijks te vergelijken met wat we normaal onder een kanon verstaan. 'Meestersmid en meesterwagenmaker' Antoon Verdonck, overigens een verre voorouder van huidig burgemeester Kris Van Dijck, knutselde het gevaarte zelf in elkaar. Twee pogingen eindigden in een explosie, waarbij de onderdelen pas een dag later teruggevonden werden.

ll Voor de definitieve versie gebruikte Verdonck volgens het feestverslag "een colossale ijzeren bus, waar vroeger de brug op gedraaid had". "Kortom, hij was een buis gaan stelen aan het kanaal", gromt de Retiese burgemeester Cis Schepens. Het resultaat was hoe dan ook een "monsterachtig schietgetuig".