Kanon verzoent buren

Op 11 juli 2011

In de stoet stapten zondag geschiedkundige figuren uit de tweede helft van de negentiende eeuw op, zoals schilder Karel Ooms, de Desselse smid Antoon Verdonck en aartsbisschop Goossens. Zij vormden de hoofdfiguren uit de markante geschiedenis van het kanon in 1886. Toen had Retie het Desselse feestkanon geleend, maar bij een van de vreugdeschoten stak er te veel poeder in de loop en 'het kanon berstte van woede', stond geschreven in de Gazet van Moll uit die tijd. Retie beloofde prompt aan Dessel om een nieuwe kanon in ruil te geven.

Blijde intrede

Dat dit na 125 jaar nog niet gebeurd was, vormde voor Dessel in mei reden om te eisen dat Retie zijn schuld eindelijk zou vereffenen. Opgezet spel om de inwoners warm te maken voor de festiviteiten van zondag. "Het initiatief komt van de VVV's en heemkundige kringen van de twee gemeentes", lachen burgervaders Kris Van Dijck (N-VA) van Dessel en Cis Schepens (Nieuw Retie) van Retie. "Zij kwamen twee jaar geleden al met het verhaal op de proppen, wij speelden het enkel gewillig mee."

Het hele gebeuren kreeg zondag een inkleding anno 1900. De overhandiging was opgezet als een onvervalste blijde intrede. Fanfares en trommelaars trokken de stoet, die verder bevolkt werd door leden van de oude gildes en andere verenigingen. Zelfs de twee schepencolleges hadden zich uitgedost in rokkostuum en hoge hoed.

Onderweg liet het kanon horen dat het meer is dan een knap gemaakt pronkstuk, want het spuwde enkele keren vuur. Eens het met een kraan op zijn sokkel was gehesen op het Desselse Hamerplein, plofte het voor het laatst. Uit de loop vloog een bullepees, een verwijzing naar de smalende bijnaam 'pezeriken' van de Desselaars.

Die lieten het niet aan hun hart komen. Na de plechtigheid ontvouwde zich een gezellig volksfeestje in Kempense stijl.