Dessel eist na 125 jaar kanon terug van Retie

Op 21 mei 2011

De huidige vete tussen buurgemeenten Dessel en Retie gaat terug tot 1886. De inzet van het dispuut is een kanon. In 1865 werd de Desselse kunstschilder Karel Ooms (20) laureaat aan de Koninklijke Academie in Antwerpen. Om hem een onvergetelijke thuiskomst te bezorgen, kreeg smid Antoon Verdonck de opdracht een schiettuig in elkaar te knutselen. Het veldstuk van den smid deed de glasramen onder zijne donderde slagen rammelen, stond te lezen in het feestverslag.

Toen monseigneur Goossens de kinderen van Retie, Schoonbroek en Dessel op 8 juli 1886 het Heilig Vormsel in Retie kwam toedienen, mocht het kanon niet ontbreken. 'Maar toen ging het mis. De Retienaren gebruikten te veel poeder en het kanon spatte uit elkaar', vertelt Kris Van Dijck (N-VA), burgemeester van Dessel. 'In documenten die we onlangs hebben gevonden, staat dat de Rethynaars ons met een Kanon-Krupp in wisseling gingen vereeren.'

Van Dijck en de zijnen kropen in hun pen en herinnerden de collega's uit Retie aan hun belofte. 'De splitsing van Brussel-Halle-Vilvoorde sleept al aan van 1962. We hopen dat ons dispuut eerder wordt opgelost', zegt Van Dijck. 'We leven niet op voet van oorlog, maar belofte maakt schuld.'

Opkalfateren

Retie is bereid de wens in te willigen. 'Wie zegt dat een Retienaar het tuig om zeep heeft geholpen? Dat blijkt nergens uit. Bovendien heeft de smid destijds zijn buis gepikt langs het kanaal. Maar we gaan niet moeilijk doen', zegt burgemeester Cis Schepens (Nieuw Retie). 'Mensen van de VVV hebben onlangs een versleten kanon op de kop getikt. Het wordt op een geheime plaats opgekalfaterd.'

De Retiese heemkring Zeven Neten viert op 29 mei zijn twintigjarig bestaan. 'Het kanon wordt dan officieel voorgesteld', zegt Schepens. 'Of het schietklaar zal zijn? Ik vrees dat we daar geen vergunning voor krijgen. Over de kostprijs ga ik niet morren. Momenteel zitten we met een gat in het wegdek aan de Molsebaan. De herstelling gaat ons 200.000 euro kosten.'

Als Retie het kanon effectief overhandigt, krijgt het een plaatsje op het Hamerplein in Dessel.